יום שני, 20 באוקטובר 2014

דגל דאעש ומבוא לקליגרפיה ערבית

שמתי לב שבדגל דאעש כתוב الله رسول محمد אללה רסול מחמד "אלוהים שליח מוחמד". האם לא אמור להיות הפוך – שמוחמד הוא שליח של אללה? האם מה שכתוב בדגל דאעש לא נחשב לכפירה?

באינטרנט ובתקשורת אפשר למצוא הרבה האשמות כלפי ארגון الدولة الإسلاميّة, אל-דולה אל-אסלאמיה, "המדינה האסלאמית", המוכר יותר בעברית בשם דאעש, ראשי תיבות בערבית של الدولة الإسلاميّة في العراق والشّام, א(ל)-דולה (א)ל-אסלאמיה פי (א)ל-עִראק ו(אל)-שַּאם, "המדינה האסלאמית בעיראק ובשאם", או באנגלית ISIS‏ או ISIL‏ - Islamic State of Iraq and Syria / the Levant.
הארגון מואשם בדרך כלל בקיצונות דתית, בברבריות ובאכזריות חסרות תקדים. יש גם המדגישים את העובדה שהארגון אינו משקף את רוח האסלאם האמיתי, המתון ושוחר השלום. ובכל זאת, מפתיע למצוא מדי פעם באינטרנט שהארגון מואשם ממש בכפירה. זאת משום שעל הדגל שלו כתוב לכאורה "אלוהים שליח מוחמד".


הטקסט שעל דגל הארגון הוא השהאדה (الشهادة), "העדות", שכל מוסלמי חייב לומר אותה, ובאמצעותה הוא מעיד כי "אין אלוהים מלבד אללה, ומוחמד הוא שליח אללה" – ובערבית لا إلٰه إلّا الله ومحمّد رسول الله, לַא אִלַאהַ אִלַּא (א)ללַאה וַמֻחַמַּד רַסוּלֻ (א)ללאה. למעשה יש המכנים את השהאדה الشهادتان א(ל)-שַהַאדַתַאנִ, "שתי העדויות", מכיוון שהיא מורכבת משני חלקים – האחד העוסק בייחודו של האל והשני העוסק במוחמד נביאו. אמירת השהאדה היא אחת מחמש מצוות היסוד של האסלאם המכונות أركان الإسلام אַרְכַּאן אל-אִסְלַאם, "עמודי התווך של האסלאם".
אז מדוע בדגל של "המדינה האסלאמית" כתוב אחרת? הסוד הוא שהכיתוב על הדגל של הארגון שואב השראה מן הקליגרפיה הערבית, שלעתים קרובות נכתבת מלמטה למעלה, ולכן, כדי לפענח את הכתוב, יש לקרוא מלמטה למעלה. נבחן כאן כמה דוגמאות שיאפשרו לנו לעשות צעדים ראשונים בפיענוח הקליגרפיה הערבית (קליגרפיה היא מילה יוונית שפירושה "כתיבה יפה") – אמנות חשובה מאוד בתרבות האסלאם, שבה כידוע אסור ליצור דמויות מצוירות (די בדומה ליהדות), אך מותר להשתמש בכתב הערבי (الخطّ العربي – אל-ח'ט אל-ערבי) כדי לסגנן ולעצב פסוקים ואמרות כנף.
לכתב הערבי יש נטייה לרדת למטה. כמה אותיות כגון م، ح، ر מביאות לירידה בקו הכתיבה. לעומת זאת, אותיות רבות כמו ب، ف، و הן כר נוח לכתיבה מעליהן. לכן בקליגרפיה הערבית קל לסדר את הכתוב מלמטה למעלה. בציור הזה, למשל, כתובה ה"בסמלה" – המשפט بسم الله الرحمٰن الرحيم בִּסְמִ (א)ללאה (אל)-רחמאן (אל)-רחים, "בשם האל הרחמן והרחום". נסו למצוא את המילים הללו בקליגרפיה, ושימו לב איך כל מילה משמשת בסיס לכתיבת המילה הבאה מעליה.



הכתיבה מלמטה למעלה בערבית נפוצה גם בשימושי לשון שקצת עברו מן העולם מאז המצאת מכונת הכתיבה והמחשב. פעם, למשל, כשרצו לציין מספרי עמודים כגון "עמ' 82", היה נהוג לכתוב את האות ص (קיצור של صفحة צַפְחַה, "עמוד"), ומעליה את מספר העמוד, למשל ٨٢. היום, בעידן המחשב, כבר נהוג לכתוב ص. ٨٢ מימין לשמאל – פשוט משום שקל יותר לכתוב כך במחשב.
עוד סיבה לסידור הכתב מלמטה למעלה היא שלא ראוי ששם האל, الله, יהיה למטה. האל הוא עליון, ולכן קליגרפיות רבות מסודרות כך שהאל נמצא למעלה. כך, למשל, בקליגרפיה הבאה, שבה כתוב سبحان الله סֻבְּחַאן אללה "השבח לאל" – נסו לזהות את האותיות בתוך העיצוב:



ושימו לב מה קורה בקליגרפיה הבאה. גם בה שם האל מופיע למעלה. נסו לזהות מה עוד כתוב בה.



אם זיהיתם נכון, ודאי שמתם לב שבתחתית העיצוב כתוב بسم, בשביל המילה הבאה צריך לדלג למעלה, למילה الله, ואחריה כתוב الرحمٰن الرحيم. זוהי אם כן שוב "בסמלה", אלא שהמילה אללה ממוקמת למעלה ובמרכז, כפי שראוי למילה זו. המילים الرحمٰن الرحيم קצת קשות לקריאה – המילה الرحمن בצד ימין בצורה דחוסה ומעוגלת, וה-ن שלה מתוחה כמו גשר שמחבר בין צד שמאל לימין.
והנה כאן השהאדה "מחמד רסול אללה" מסודרת מלמטה למעלה, בדיוק כמו בדגל של דאעש:



כדי לקרוא קליגרפיה ערבית, כדאי לנסות לקרוא בכל הכיוונים. אם הטקסט הוא צפוי ומוכר, אין בכך קושי מיוחד משום שמספיק לזהות מילה או שתיים כדי להבין את הכול. נסו, למשל, לקרוא את הקליגרפיה הבאה:



גם פה למעלה הטקסט הוא השהאדה, لا إلٰه إلّا الله ومحمّد رسول الله, לַא אִלַאהַ אִלַּא (א)ללַאה וַמֻחַמַּד רַסוּלֻ (א)ללאה, ושימו לב שהטקסט כתוב מימין לשמאל, אך המילה אללה חריגה בכך שהיא ממוקמת למעלה פעמיים. וגם כאן, בקליגרפיה הבאה, כתובה השהאדה, הכיוון הכללי הוא מימין לשמאל, והמילה אללה מופיעה תמיד למעלה.



לסיום, שימו לב לשתי הקליגרפיות הבאות, הכתובה בסגנון אות שונה. האם אתם מצליחים לזהות את האותיות ולקרוא מה כתוב? (רמז – מתחילים לקרוא בפינה העליונה הימנית).



ופה למטה – נסו לקרוא מהפינה הימנית למטה. שימו לב שהמילים כאן נשברות בסוף השורה. כך בשורה התחתונה כתוב لا اله الا ا (מופיעה פה כבר האות הראשונה של אללה) בהמשך בצד השמאלית כתוב لله (ההמשך של אללה). בצד העליון כתוב הפוך محمد ر (האות ר של המילה רסול מכופפת בדיוק בפינה העליונה הימנית). מתחת ל-ר כתוב سو – האותיות סו של המילה רסול, ובין ה-ר ל-סו מופיעה גם האות ל המשלימה את המילה רסול. לבסוף, בשטח שנותר, כתובה המילה אללה שוכבת על צדה.




2 תגובות: